onsdag 22. juni 2016

Ferdig planket

Det har vært lite variasjon i arbeidet på Grytøy den siste tiden, og derav mindre aktivitet på bloggen. Nå begynner det tyngre ensformige arbeidet med skroget å nærme seg slutten, foruten drivinga da. Vi avventer den største delen av det arbeidet til neste år. Men vi gjør litt i år for å spre belastninga på mannskapene. Det er fort gjort å pådra seg belastningsskader. Så blir det godt å hvile armene i ferien.

Den tidligere omtalte soppskaden på styrbord side er utbedret. Det var tømmer soppen som hadde fått utvikle seg i et avgrenset område bak tanker fremst i maskinrommet. Angrepet berørte både spant, hud, skandekk, revisee/bjelkeveger og en dekksbjelke. Her prøver Eric den nye innfelte reviseen. Fellingene skal passe både mot skjøter og bjelkeender. Dekksbjelkene er stemplet av i området.

Reviseen er klar til å boltes fast, og en ny garneringsplank er montert. Reviseen er 5 1/4 x 5 1/4" og garneringen 2 1/4".

Bjelkevegeren består av to lag. Her er den innerste under montering. De to delene utgjør 5 1/4" på bredden. Den totale høyden med reviseen er 12 1/2".

Så var det bjelken sin tur. Skandekket var allerede lagt på babord side, så vi valgte å gjøre en reparasjon av bjelkeenden. Kanskje sparer vi også noe dekksplank på dette viset. Dekket på Grytøy er gjennomgående under overbygget og dermed arbeidskrevende å skifte ut. Vi ser på restene av den gamle reviseen at bjelkene er felt med enkel svalehale.

Den nye bjelkeenden er boltet og limt.

Så var alt soppskadet virke utskiftet. Tidligere har det vært lysventil i skroget under den reparerte bjelken. Her er det nå fullspantet og gjennomgående garnering.

Naglinga og boltinga er ferdigstilt. Vår hjelpearbeider Katarina har fått praktisert mange av arbeidsoperasjonene for en skipstømrer, og hun er i tenkeboksen for en eventuell lærlingeplass.

Arbeidet med sletting av skroget er også ferdigstilt.

Her er det Eric som finhøvler fribordet.

Noen tusen propper eller karponer må produseres til et prosjekt som Grytøy. Her er det lærling Torstein som tar et tak.

Stilstudie i håndhøvling av skrog. Her ved altmuligmannen Peder.

Det blir noen kvadratmeter skrog å høvle. Totalt er det skiftet omlag 540 meter hudplank.

Det blir også noen kilometer som skal drives. Her setter Katarina 1. tråden.

onsdag 13. april 2016

Snart ferdig med plankeskift i skroget

Ut over vinter og førvår har arbeidet hovedsakelig bestått av utskiftning av makkspist hudplank. Det er også produsert og montert hundrevis av trenagler og klinkede støtbolter. Nå gjenstår bare omlag 7-8 plankelengder før skroget er lukket. Vi har også nylig hatt besøk av inspektør fra Sjøfartsdirektoatet som skulle gjøre seg kjent med fartøyet.

Håvard klemmer en plank godt inn mot stevnet og sikrer før de bøyer den varme planken videre inn mot spantene akterover.

På andre sida monterer Maurizio en fyllplank mens Heikki sikrer med ryggtak.

Innvendig ble de siste tankene demontert og flyttet fram i rommet for å komme til med nagler og bolter.

Forskipet er ferdig planket.

Totalt er det omlag 900 meter hudplank på Grytøy. Til nå har vi skiftet 502 meter.

En anseelig mengde trenagler og bolter er produsert og montert. Fortsatt gjenstår å slå inn åretta, eller trekiler, for låsing innvendig.

Det samme gjelder klinking av støtbolter.

Vinsjen er demontert fra fordekket.

Så er det tilgang dekk.

Noen ganger klarer man ikke å avdekke alle skadede partier på forhånd. Her er en dekksbjelke som viste seg å være råteskadet ute i enden under skandekk. Skandekket var lagt på motsatt side, og akterskottet i salongen står på denne bjelken, så det ville bli mye ekstraarbeid å skifte hele bjelken. Vi tok noen boreprøver for å kartlegge skaden og mulighet for å reparere med spunser.

Men råten var kommet for langt.

Vi har derfor valgt å laske inn en ny bjelkende.

Ny bjelkebit klar for montering.

Lasken blir limt og boltet, og reparasjonen blir skjult bak akterskottet i salongen under dekk.

Peder lager seg mal for lasken på randplanken i skandekket.

Randplanken blir utskiftet fra akterskottet og under hele overbygget til ut på fordekket.

Her er bjelkereparasjonen og enden på utskiftet skandekk med drivreim fra akterdekket.

Maskinrommet har fått seg en steamvask før arbeid med fundamentsbolter tok til.

Nå er det gulle reint under dørkplater og motor.

Her slår mekanikerene ut enkelte fundamentsbolter for kontroll.

Totalt er det 20 fundamentsbolter med 1 og 1 1/4 toms dimensjon. Materialet er rustfritt stål.

På denne utskriften av fotogrammetrien ser vi plasseringen av fundamentsboltene.

I april fikk vi Sjøfartsdirektoratet på besøk. Grytøy skal ha passasjersertifikat, noe som krever tett oppfølging av direktoratets regelverk. Grytøy er underlagt stasjonen i Harstad, men inspektøren kom fra regionkontoret i Svolvær. Til venstre prosjektleder Joost, og lenger fram følger Ole fra styret i eierstiftelsen nøye med.

Vi slipper ikke unna å flytte på motoren. Vi må trekke kjølbolter i kjøllaskene for kontroll. Den aktre er midt under motoren.

Her kontrolleres fundamenttømmeret for tæring. Spesielt utsatt er gjennomføringsbolten fra jordingsplata. Her gikk to av fundamentsboltene gjennom jordingsplata og tømmeret var også noe angrepet av lutråte.

Generelt var fundamentsboltene som var trukket lite tært. Mest tæring var det på de to boltene som var koblet til jordingsplata.

Konsulent Gunnar fikk klar skissa av tømmeret i hekk og propellstevn til møtet med Sjøfartsdirektoratet. De lyse tømmerene er utskiftet materiale. Det ble også tid til å vise øvrig dokumentasjonsmateriale og eksempler på hvordan vi benytter fotogrammetri og panoramafoto i dokumentasjonen. Sjøfartsdirektoratet virket fornøyd med nivået på det materialet vi presenterte.






fredag 29. januar 2016

Nytt år og nye muligheter

Vi er kommet til utgangen av januar, og vi har allerede arbeidet opp forhåndstilsagnet for 2016. Så nå venter vi og eierene i spenning på årets tildeling fra Riksantikvaren. Forhåpentlig blir tilskuddene fordelt tidlig i februar. Det arbeides med oppplanking av skroget og montering av stålseksjonene som tidligere er fjernet fra overbygget. Samtidig er overbygget åpnet opp på styrbord side for utskiftning av skandekket.

Skandekket er ferdig lagt på babord side, og stålet som måtte demonteres er i ferd med å komme på plass.


De gamle seksjonene blir stort sett benyttet om igjen.

Her er Stein igang med innfesting mot skandekket.

I rundinga bak på hekken var de gamle stålplatene i dårlig forfatning, Det samme gjaldt vinkeljernet mot dekket som platene er sveist fast i. Det bød på utfordringer å få de nye krummeplatene ihop mot det gamle.

Etterhvert får gutta formet platene og kan begynne å sveise ihop seksjonene.

Stein Even har ledet platearbeidene.

Så var den værste delen fast. Her bak skal det gjenskapes toalettrom slikdet var da Grytøy gikk i rutefart.

Etterhvert som babord side av overbygget igjen er understøttet mot dekket, er styrbord side åpnet.

Det viste seg å være for dårlig tilstand på skandekket også på styrbord side.

Himlingen i salongen oppunder båtdekket er så vidt åpnet. Stålbjelkene og strekkplater er sterkt angrepet av rust. Men utbedringen kommer på et senere stadie. Foreløpig ser det ut som stålbjelkene ligger med ca 160 cm avstand med relativt smale trebjelker imellom.

En dekksbjelke på akterdekket var sterkere angrepet av råte en antatt. Her må vi nok inn med en delvis utskiftning.

På fordekket rundt nedgangskappa er det mer omfattende skader i bjelkelaget som fordrer utskiftninger. Dette gjelder både bjelker og kraveller.

Men foreløpig holder vi oss til opp-planking av skroget.

Peder legger plank på styrbord over området som var angrepet av soppskader. Når vi er ferdig bordet i området skal vi gå løs på reviseen og bjelkevegeren som er skadet på innsiden.

Vi har benyttet mannskaper fra bygningsvernavdelinga til å hjelpe oss med nagling og bolting av skipsplanken. Her er Rafi i aksjon som motholder på klinking.

Det begynner å tettes igjen på styrbord side.

Her fra midtskips styrbord.

Framme styrbord.

Et annet lag har tatt fatt på babord side og jobber seg opp.

Det er tildels mange lange planker i skroget på Grytøy. De lengste ligger på over 11 meter. Her er Peder igang med en 9-meter.