Det er blitt en stund siden forrige innlegg. Prosjektet stoppet opp senhøsten ifjor, inntil en ekstrabevilling fra ubrukte fartøyvernmidler kom Grytøy tilgode mot slutten av året. Her følger en gjennomgang av utført arbeid før tildeling for 2017. Dette har i hovedsak vært rekker og kledning i mannskapslugar.
De siste delene av skandekket ble montert på fordekket.
Nytt mot gammelt skandekk
Rekkestøttene på fordekket slettes. Det er bra med fasong i rekka på Grytøy.
Fartøyvernkonsulent Gunnar har printet ut fullskala fasong av lenning fra 3D-modellene av Grytøy.
Båtbyggerne rapporterer at dette har vært et svært nyttig hjelpemiddel for å gjenskape riktig fasong. Her er utskriften ført over på finerplater.
Det er kun på fordekket at det er rekke av tre. Her har Jay laget mal for avslutning av rekka og overgang til stålrekka.
På motsatt side tilpasser Ole emnet mot den gamle stålrekka.
Paralellt med trearbeidene har mekanikerene utbedret og behandlet de tidligere demonterte stålrekkene som klargjøres for montering.
Her er en del av hjørnet på fronten av overbygget som er skåret ut for å kunne skifte skandekket under overbygget.
En rekkestøtte ferdig rustpikket og grunnet.
Dan driver ferdig skandekket slik at stålrekke og platene på overbygget kan monteres.
Kazic tilpasser og retter inn stålrekka.
Så er høyden og tapper bestemt. Finsletting av støttene før skansekledningen legges.
Den nye lenningsplanken i eik er felt på rekkestøttene. Lenningen er 3 toms.
Nye kryssholt felles mot rekkestøttene
De gamle har gjort sin tjeneste, men fungerer fortsatt som mal.
Nytt kryssholdt under produksjon.
Skansekledningen legges. Tykkelsen er 36 mm.
De enkelte bordene følger det gamle løpet. Bordene er foreløpig festet med skruer. Vi har ikke klart å skaffe riktig type spiker, 4,5 toms klipt bygningspiker. Vi har derfor sett oss nødt til å bruke ordinær 5 toms trådspiker. Spikerhodene blir sparklet og overmalt.
Fasongen mot stevnet krever både steaming og jaging av bordene.
De nye kryssholtene ferdig montert. Pilothull for gattene er boret.
Styrbord side med stål og tre i skjønn forening.
Mannskapslugaren klar for å kles med panel. Skottet mot lasterom er satt opp der vi måtte åpne for tilgang utbedringer. Ny dørk er lagt.
Reidersene boltes mot nye bjelker. Ny kledning er montert ute i sidene.
Alle reiders er kledd inn. Himling er lagt mellom bjelkene.
Før årsslutt var leder av eierlaget, Dagfinn Gjertsen, på fartøyvernsenteret for å gjøre opp status med prosjektleder Joost.
mandag 13. februar 2017
torsdag 3. november 2016
Foreløpig avslutning
Vi fortsetter der vi slapp sist, med råteangrep i bjelkelaget rundt romluka. Ny analyseprøve ble sendt inn, og denne gangen var det foruten de mer vanlige hvit- og gråråte, barksopp og muggsopp, også et nytt bekjentskap; husnettsoppen. Også denne krever utbedring med sikkerhetsone.
Før vi avsluttet årets arbeider fikk vi ferdigstilt bjelkelaget rundt romluka.
Før vi avsluttet årets arbeider fikk vi ferdigstilt bjelkelaget rundt romluka.
Demontering karm, dekksramme og dekk avdekker omfattende skader. Som så mange ganger før erfarte vi at det synlige tømmeret ikke avslørte omfanget.
I soppanalysen heter det bla om husnettsoppen;
Leucogyrophana mollis) forårsaker skader på materialer som utsettes for
vedvarende høy fuktighet/lekkasjer, ofte i kjellere, men også i vinduer, undertak og annet
eksponert trevirke. Soppen har liten evne til å spre seg inn i friskt og tørt treverk, men kan
lokalt forårsake omfattende skader. Utskifting av angrepne trematerialer med sikkerhetssone
er nødvendig.
Leucogyrophana mollis) forårsaker skader på materialer som utsettes for
vedvarende høy fuktighet/lekkasjer, ofte i kjellere, men også i vinduer, undertak og annet
eksponert trevirke. Soppen har liten evne til å spre seg inn i friskt og tørt treverk, men kan
lokalt forårsake omfattende skader. Utskifting av angrepne trematerialer med sikkerhetssone
er nødvendig.
Værre blir det jo mer en graver
Skaden omfattet begge lukeendebjelkene, en av bærerene og to stikkbjelker.
Dekksbjelkene er felt med svale i reviseen.
Her er tilsvarende felling på reviseen.
Anthony er i gang med bjelkeproduksjon. Bredden er 7, 5 tommer.
Det er bra med tyngde i en slik bjelke, og talje benyttes ved felling og justering.
1/2 svalehalefelling forbinder bæreren til lukeendebjelken.
Fellingen for svalen hogges ut
Babord bærer demonteres.
Konstruksjonen begynner å falle på plass. Her gjenstår noe innfesting bla av horisontalknær.
Fyllstykker er ferdig tilpasset, og skandekk lagt fram til stevn på babord side. Slik står det til vi kan starte på igjen når videre finansiering er kommet på plass.
Noe av det siste som ble gjort, var fjerning av belegget på båtdekket for vurdering og oppmåling av dekksplanken til søknadsfristen 1. november.
mandag 12. september 2016
Status høst 2016
10. september arrangerte Venneforeningen Grytøy-Harstad Fergeselskap ekskursjon til Fartøyvernsenteret for medlemmer og andre interesserte. Da var det tilfredstillende å kunne melde at prosjektet i hovedtrekk følger restaureringsplanen som ble utarbeidet ved årskiftet 2013-14. Dette til tross for flere uforutsette og usikre momenter underveis i prosjektet. I hovedtrekk ser planen slik ut:
2014: forarbeid, demonteringer og skrogarbeid
2015: skrogarbeid
2016: skrogarbeid
2017: hoveddekk, brodekk, styrhus
2018: tekniske anlegg og innredninger
Nå på høsten er vi godt igang med hoveddekket i forskipet, og selv om skrogarbeidene ikke er 100% ferdigstilt, ligger vi godt an i forhold til planen. Neste år ferdigstiller vi hoveddekket og båtdekket. Utover nyåret starter også planleggingen av gjenoppbygging av tekniske anlegg og rekonstruksjon av innredningsarbeidet som etter planen tar til i 2018.
Status for utførte arbeider så langt er:
540 meter utskiftet hudplank
Store deler av skroget er drevet med 1. tråd
12 meter utskiftet spant
Rorhylsetømmer skiftet
Omlag 26 meter skandekk utskiftet
16 rekkestøtter grovtilpasset
Innerstevnet skiftet
Utskiftninger og reparasjoner i bjelkelaget
Platearbeid på overbygg
Dokumentasjon med fotogrammetri og panorama
En lydhør forsamling følger orientering om fartøyvernsenteret og Grytøy-prosjektet
Her forbereder Ole legging av skandekk på styrbord side.
Etterhvert som skandekket ferdigstilles, gjenmonteres tidligere deler av ståloverbygget.
Her er ytterkant av akterskottet på styrbord side akter, sveist på plass.
På fordekket er arbeid med fyllstykker mellom rekkestøttene godt igang.
Nedgangskappa til mannskapslugaren er flyttet for tilgang utbedring av bjelkelag.
Samtlige dekksbjelker rundt nedgangen måtte skiftes ut.
Styrbord bjelkebærer lot seg berge. Vi ser de gamle boltehullene fra kappa og rester av trenaglene som fester klavellen, eller dekksrammen for nedgangskappa.
Baugbandet er også skiftet. Dette forbinder stevn og revisee/bjelkeveger, og er fremste innfesting for reimer og dekksplank.
Det er avdekket et kraftig råteangrep i lukeendebjelke, bjelkebærer og klavell/ramme for romluke.
Her er Stein-Even igang med demontering av romluka for tilgang bjelkelaget.
Karmen er jekket opp ved hjelp av jernbanejekk, og Håvard forbereder videre løft med kjettingtalje.
Karmen kommer kontrollert og rolig opp fra dekket.
Lukeåpningen er avdekket og flere dårlige punkter kommer fram i dagen.
2014: forarbeid, demonteringer og skrogarbeid
2015: skrogarbeid
2016: skrogarbeid
2017: hoveddekk, brodekk, styrhus
2018: tekniske anlegg og innredninger
Nå på høsten er vi godt igang med hoveddekket i forskipet, og selv om skrogarbeidene ikke er 100% ferdigstilt, ligger vi godt an i forhold til planen. Neste år ferdigstiller vi hoveddekket og båtdekket. Utover nyåret starter også planleggingen av gjenoppbygging av tekniske anlegg og rekonstruksjon av innredningsarbeidet som etter planen tar til i 2018.
Status for utførte arbeider så langt er:
540 meter utskiftet hudplank
Store deler av skroget er drevet med 1. tråd
12 meter utskiftet spant
Rorhylsetømmer skiftet
Omlag 26 meter skandekk utskiftet
16 rekkestøtter grovtilpasset
Innerstevnet skiftet
Utskiftninger og reparasjoner i bjelkelaget
Platearbeid på overbygg
Dokumentasjon med fotogrammetri og panorama
En lydhør forsamling følger orientering om fartøyvernsenteret og Grytøy-prosjektet
Gruppen ankom fartøyvernsenteret standsmessig. Det ble et aldri så lite samferdselshistorisk gjensyn mellom Scaniaen fra Harstad og Oppland rutebil og rutebåten Grytøy fra Grytøy-Harstad Fergeselskap.
Etterhvert som skandekket ferdigstilles, gjenmonteres tidligere deler av ståloverbygget.
Her er ytterkant av akterskottet på styrbord side akter, sveist på plass.
På fordekket er arbeid med fyllstykker mellom rekkestøttene godt igang.
Samtlige dekksbjelker rundt nedgangen måtte skiftes ut.
Baugbandet er også skiftet. Dette forbinder stevn og revisee/bjelkeveger, og er fremste innfesting for reimer og dekksplank.
Det er avdekket et kraftig råteangrep i lukeendebjelke, bjelkebærer og klavell/ramme for romluke.
Her er Stein-Even igang med demontering av romluka for tilgang bjelkelaget.
Karmen er jekket opp ved hjelp av jernbanejekk, og Håvard forbereder videre løft med kjettingtalje.
Karmen kommer kontrollert og rolig opp fra dekket.
Lukeåpningen er avdekket og flere dårlige punkter kommer fram i dagen.
Abonner på:
Innlegg (Atom)