onsdag 10. april 2019

Fram mot påske 2019


Årets tilskudd er fordelt og arbeidene fortsetter på Grytøy. Det mangler fortsatt finansiering for å ferdigstille, så vi må nok skrive 2020 før Grytøy kan klappe til kai i Harstad. Her følger en liten oppdatering på utførte og pågående arbeider så langt i år.

Nye gatt til fortøyningstrosser måtte støpes og er her under montering i slangene framme på babord og styrbord side.

Jay borer opp for  og tilpasser gatt utvendig

 Øvre del av rorakslingen er kommet på plass

Styremaskinen oppe på båtdekket under montering.


Det pågår gjenoppbygging av innredninger. Her er nye skuffeskrog til den nåværende kokkelugaren. Tidligere skipperlugar.

Køye og trefiberplater på skottene er ferdigstilt i kokkelugaren. Skufferfonter og skapdører er utført av finerplater.

Det pågår prefabrikering av komponenter til benker i salongene.

Ole har jobben med å montere nye dekksprismer. Her finpusses de innvendige kantene med spesiallaget pussebrett.

Prismene skal gi lys ned i mannskapslugaren i forpiggen.

Et av prismene manglet og var blendet. det andre var nedslitt og ga dårlig lys. For å få lik utførelse ble det bestilt 2 nye prismer med ramme.

Her må nok mannskapet framskaffe messingpuss og polerkluter om glansen skal opprettholdes.

Det begynner å bli klart for overflatebehandling i mannskapslugaren.

De gamle kjettingpipene til ankerkjettingen er montert.

På akterdekk er døra fra øvre salong kommet på plass. Døra er den som stod der da fartøyet ankom senteret, men karmen er nyprodusert.

I salongen pågår montering av trefiberplater i himlingen. Platene stiftes, sparkles og males. Alle skjøter blir dekket av lakkerte og beisede  hardvedlister.

På skottene er det bjørkefiner i øvre del. Under blir det malte trefiberplater. Vi ser også festene for ryggene på sittebenkene.

Stolpene som understøtter dekksbjelkene til båtdekket er også montert. Disse er også en del av benkekonstruksjonen. Konstruksjonen på benkene er vist i et tidligere blogginnlegg.

Styrhuset begynner også og ta form. Begge dørene fra båtdekket er pusset opp og kommet på plass.

Innredningen i skipperlugaren er stort sett klar.

Innvendig i rorhuset er også arbeidet med gjenoppbygging godt igang.

De gamle respatex-platene er remontert, og enkelte innredningsdetaljer kommet på plass.

Nede i kjølen under nedre salongdørk, forbereder Daniel ny støp av ballast.

All ballast måtte fjernes over kjølsvinet for å komme til kontroll og utskiftning av kjølbolter. Her fra lasterommet. De gamle dørkbjelkene er reparert og det begynner å bli klart for støp.

Skipskontrollen fant spor av tæring under motorfundamentet og beordret det hele løftet og flyttet for kontroll og utbedring. Arbeidet er utført med enkelte utskiftninger av tømmer samt noe spunser. Fundamentet er nå klart for å boltes fast igjen. Fundament og bolter blir behandlet og isolert for å unngå direkte kontakt med treverk.

De ulike tankene ombord blir kontrollert og utbedret ved behov. Her er det de gamle vanntankene som får nytt stål.

En av vinterens store oppgaver har vært motoren. Den er nå nesten ferdig stablet opp. Det mangler fortsatt noen gamle komponenter som ikke er montert og noen nye deler som er i bestilling. Men det begynner å ligne motor. Et blogginnlegg som omhandler motoren spesielt vil komme etterhvert.

Enda må vi smøre oss med litt tålmodighet før vi kan trykke på denne knappen.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar