![]() |
Grytøy slik den så ut ved levering fra Vaagland båtbyggeri. |
Byggested: Vågland, Nordmøre
Byggeår: 1954
LOA: 20,7 meter
Bredde: 5,39 meter
Dyptgående: 3 meter
BRT: 84 tonn
Kallesignal: LDSB
Konstruksjon: Krysserskrog, kravell på doble spant
Motor: Wichmann 3ACA
Nordnorsk Fartøyvernsenter ble våren 2011 engasjert for å utarbeide en tilstandsvurdering av fartøyet ved kai i Vollen, Asker. Fra rapporten heter det bla:
![]() |
Ved kai i Harstad før 1964. |
Det er ingen tvil om at det vil kreve betydelig innsats og ressurser for en restaurering av fartøyet, men utgangspunktet virker langt fra håpløst. Det er likevel viktig og ta høyde for kostnadene med å drifte og vedlikeholde et såpass stort fartøy etter endt restaurering. Inntektsgrunnlag kommer ofte
![]() |
Grytøy slik den så ut i siste driftsperiode som rutebåt. |
Som verneobjekt er m/s Grytøy interessant ut fra type, tidligere bruk, tilhørighet og representativitet i regionen. Fartøyet er ikke ombygget i særlig grad ut fra tidligere bruk og mange interessante detaljer og utrustning er bevart. Det vil trolig være mulig å rekonstruere manglende arrangementer og innredninger."
Slippsatt på Sjursøya, Oslo 2011. Foto: Kjell M. Danielsen |
I begynnelsen av juni 2012 startet turen nordover og i slutten av måneden ble Grytøy tatt imot av ordfører og andre interesserte harstadværinger på kaia i Harstad. Høsten 2012 ble fartøyet slippsatt i Harstad og Nordnorsk Fartøyvernsenter gjorde en befaring av undervannskroget. I sluttkommentaren på befaringsrapporten heter det:
Slippsett ved NNFA. 4. nov 2013 |
Tidligere beregninger fra eiere av antall meter hudplank i skroget, er beregnet teoretisk ut fra arrangementstegning av skroget. Disse tallene kan justeres ned. Fartøyet har 22 bordganger. Dersom vi beregner en snittlengde på 20 meter x 22 bordganger, er det 440 meter hudplank på hver side. Totalt 880 meter. Dersom vi i verste fall beregner at 2/3 på sikt må utskiftes, utgjør dette ca. 580 meter. Vår vurdering er allikevel at dersom det er begrensede midler tilgjengelig, bør andre arbeider på fartøyet prioriteres i første omgang. Dette gjelder bla. utskiftning av brodekk, skandekk, skandekksplank og rekke med støtter i forskip. Dette for å hindre videre skader på skrogkonstruksjoner og innredninger. Det anbefales videre å utbedre skade ved rorgjennomføring og bb slingrekjøl.
NNFA vil utarbeide et kostnadsoverslag til hjelp ved søknader. Dette vil ikke være et overslag for totalrestaurering, men enkeltoperasjoner. Det kreves nærmere spesifikasjoner og dokumentasjon for utførelse ved en tilbakeføring av bla. innredninger.
Vi vil anbefale GHF å starte arbeid med en restaureringsplan ut fra et gitt tilbakeføringstidspunkt, og få aksept for dette hos Riksantikvaren. God dokumentasjon på utførelse fra et bestemt tidsrom vil gjøre det enklere å beregne kostnader for restaureringsarbeidene. For skrogarbeidene sin del vil det eksempelvis ha betydning om det skal innsettes lysventiler i huden over vannlinja som opprinnelig.
Å reise tilstrekkelig midler til et restaureringsprosjekt som Grytøy, kan strekke seg over flere år. For å opprettholde et engasjement i venneforeningen, bør det kanskje vurderes å utføre restaureringen i delprosjekter, med mulighet for bruk av fartøyet i mellomperioder. Delprosjekter kan etter nærmere vurdering være:
- Utskiftning av brodekk, med nødvendige reparasjoner av styrhus
- Utskiftning av rekkestøtter, skansekledning, lenning og skandekk på fordekk, samt skandekksplank i hele fartøyets lengde.
- Skrogreparasjoner med innvendig demonteringer av innredninger og nødvendig overhaling av tekniske anlegg
- Restaurering og tilbakeføring av innvendige arrangement og innredninger
- Rigg og eventuelt andre utvendige innstallasjoner
![]() |
Tverrsnitt av Wichmann ACA |
For å avdekke kostnader med eventuell sertifisering er man avhengig av gjennomgang av regelverket for spesifikt ønsket passasjersertifikat. Dersom det på sikt er aktuelt med sertifisering av Grytøy utover begrenset passasjerbefordring med 12 passasjerer, anbefaler Sjøfartsdirektoratet bruk av egnet konsulentfirma i forbindelse med utredning av tiltak for sertifisering. Det kan da påløpe ytterligere kostnader for kontroll av tekniske anlegg, motor, kjøl -og fundamentsbolter osv."
Venneforeningen har i samråd med Riksantikvaren satt tilbakeføringstidspunkt til 1972. Fartøyet var opprinnelig utrustet med en 2-sylindret Brunvoll glødehodemotor som ytte 100 HK. Det ble imidlertid satt inn en Wicmann 3ACA 300 HK i 1960, og i 1966 ble nåværende styrhus montert. Tilbakeføringsår er valgt ut fra ønsket om å endre rigg til tremast som opprinnelig, men beholde nåværende styrhus og motor. Det ble sommeren 2013 åpnet for fredning av fartøyet. Høsten 2013 ble det vedtatt å slippsette Grytøy og gi Nordnorsk Fartøyvernsenter oppdraget med restaurering av fartøyet. Det er utarbeidet en trinnvis restaureringsplan som tar sikte på ferdigstillelse innen utgangen av 2018.
:-)
SvarSlett